Aku Pergi ke Sekolah

aku pergi ke sekolah. dengan langkah pasti. dengan senyum mengembang. semuanya menyapaku, aku pun menyapa mereka. semua riang gembira, aku pun begitu.

namun.

aku pergi ke sekolah tidak seperti dulu.

kali ini aku datang ke sekolah. dengan langkah pasti. dengan senyum kangen. semua menyapaku apa kabar, aku pun menyapa mereka apa kabar. semua riang gembira, aku pun begitu.

aku datang ke sekolah. semua sama, tidak banyak yang berubah.

tapi perubahan besar yang terjadi adalah tiada lagi canda dan tawa kawan-kawanku. tiada mereka yang membuat ruangan kelas ini hidup. tiada amarah dan kecewa mereka. tiada kerut serius belajar di dahi mereka. tiada omelan guruku pada kami. tiada teriakan kami di koridor ini lagi. tiada tangis kami lagi. tiada harapan dan mimpi yang kami bagi lagi.

semua sama disini, tidak banyak yang berubah. hanya saja… kehidupanku kini yang berubah. kehidupan kita, kawan.

aku pergi… pergi dari rumahku yang dulu. karena inilah hidup.

datang…

dan
pergi…

Leave a Reply

